Dørselgeren som ble IT-leder
Mats Fugelsnes har hatt en bemerkelsesverdig reise i selskapet, fra å begynne som dørselger til nå å lede IT-utviklingsavdelingen. Med en lidenskap for teknologi har han vært en nøkkelperson i selskapets raske vekst og suksess.
Mats startet sin karriere i selskapet for over et tiår siden som dørselger for Fjordkraft mens han studerte på BI. Etter to år gikk han over til kundeservice, og deretter til backoffice hvor han jobbet med etablering av salg i noen år.
- Det var en naturlig progresjon for meg, sier han.
Rask vekst
Hans første erfaring med programmering kom gjennom automatisering av manuelle oppgaver på kundeservice.
- Jeg begynte å sette opp makroer for å effektivisere arbeidet, forklarer han.
Da Mats begynte i IT-avdelingen, var de kun to ansatte på utviklingssiden, mens det hovedsakelig var konsulenter som utviklet systemene selskapet bruker. Men dette har endret seg radikalt. I dag leder Mats en egen avdeling med 16 ansatte og cirka like mange konsulenter fordelt på syv team, og det er planer om å vokse ytterligere.
- Vi har hatt en ekstremt rask vekst. Vi har tatt flere og flere av systemene vi leverer inhouse, og vi har tredoblet antall utviklere i selskapet. Og ennå skal vi bli flere, sier han.
Selv om IT-avdelingen har vokst, er det fortsatt en utfordring å rekruttere kvinner med seniorkompetanse. Blant de fast ansatte i dag er 14 av 16 menn.
- Det er nok blitt flere damer som jobber med IT, men de kommer ofte rett fra studiet, erfarer Mats.
Avdelingen hans er stadig på utkikk etter dyktige folk, og nå for tiden er det spesielt seniorutviklere med erfaring innen frontend-teknologier som React og Next.js, samt backend-kompetanse i .NET og erfaring med hosting i Azure Mats ønsker seg.
-Nesten ingen slutter
Mats ser lyst på fremtiden for IT-avdelingen i konsernet generelt og utviklingsavdelingen spesielt.
- Jeg tror at IT er veien å gå, og at det er der satsingen skal skje, sier han.
Selv om målet ikke nødvendigvis er å vokse til 50 utviklere, ser han det som en naturlig konsekvens av Elmera-konsernets raske utvidelse til nye markeder og kunder.
- Vi er kanskje ikke så veldig kjent utad, men de som kjenner noen som jobber her, ønsker gjerne å begynne. Og de som jobber her, trives veldig godt. Det er nesten ingen som slutter.